Pædagogiske overvejelser skaber hverdagen for barnet

Inspirerende læringsmiljøer

Didaktiske pædagogiske overvejelser danner grundlag for vores arbejde med børns trivsel, udvikling, dannelse og læring. Vi inddrager børnenes perspektiver i vores pædagogiske overvejelser, så børnene oplever at have indflydelse på dagligdagens aktiviteter. Vi arbejder ud fra samspilsmetoden ICDP. Metoden er med til at styrke relationen mellem børn og deres omsorgsgivere, med  henblik på at skabe et positivt udviklingsmiljø for det enkelte barn og gruppen. Vi tilbyder forskellige typer af miljøer, hvor børn lærer, og vi tager udgangspunkt i børnenes behov, kompetencer og forudsætninger.  Rummene i børnehaven har forskellige funktioner, der er med til at sikre at børnene har mulighed for fordybelse i leg og aktiviteter.

Basisgrupper

Tryghed, forudsigelighed og genkendelighed er vigtige i vores pædagogiske hverdag. Derfor er børnene tilknyttet en basisgruppe og en primærpædagog. I disse basisgrupper er børnene på tværs af alder. Vi har makkerpar, hvor børnene blandt andet hjælper hinanden med at dække bord til frokost. Vi holder samling inden vi spiser, hvor vi eksempelvis leger nogle lege, læser en bog eller taler om hvad vi har lavet i relationsgrupperne. Vi fejrer også fødselsdage i basisgruppen.

Relationsgrupper giver mulighed for inkluderende fællesskaber

Børnene er opdelt i relationsgrupper, hvor vi tilbyder forskellige læringsmiljøer, der er med til at fremme børnenes kropslige, følelsesmæssige, sociale, sproglige og kognitive udvikling, samt at støtte det enkelte barns behov og deltagelse i fællesskabet. Der er mulighed for at indgå i større og mindre fællesskaber. Dette er med til at udvikle børns sociale færdigheder, og de lærer at tage et medansvar for sig selv og gruppen.