Tryghed, sjov og udvikling er kerneværdierne i Atlantis

Pædagogikken, strukturen og organiseringen i Atlantis underbygger børnenes læring og udvikling. Vi tilbyder forskellige typer af miljøer, hvor børn kan lære – med udgangspunkt i deres behov, kompetencer og forudsætninger. Vi voksne har ambitioner for alle børn, så deres potentiale kan udfoldes.

Tryghed i hverdagen

Nærværende og autentiske voksne er kendetegnende for vores praksis. Vi er deltagende eller støttende alt efter børnenes behov, hvor børnene i fællesskab med hinanden kan lege i større eller mindre grupper.

Sjov skal der til

Leg er en vigtig og grundlæggende kilde til børnenes dannelse, udvikling og læring. Vi understøtter børnenes forskellige måder at lære på, hvor børnene motiveres, bliver nysgerrige, bliver udfordret på deres fantasi og kreativitet og får lyst til at lære. Vi begejstres sammen med børnene og inddrager deres perspektiver.

Udvikling foregår i samspil

Læring sker når barnet aktivt selv eller i samspil med andre børn eller voksne, gør sig nye erfaringer via oplevelser og aktiviteter i børnehaven. Derigennem udvider barnet dets forståelse, viden og færdigheder og der sker en udvikling med barnet for eksempel følelsesmæssigt, socialt, motorisk og sprogligt.

Kost og sundhed i fokus

Trivsel, indlæringsevne og helbred bliver påvirket af det vi spiser. Det har betydning for, hvordan knogler og organer udvikles samt for, hvor længe og hvordan barnet har lyst og energi til at lege samt kan koncentrere sig og lære.  Kosten er altså ”brændstof” som barnet har brug for, for at udvikle sig. Vi har udarbejdet en kost- og sundhedspolitik.

Fakta om os

Atlantis er en del af Dagtilbud Øst. Vores børnehave er normeret til 43 børn i alderen 3-6 år. Alle børn er tilknyttet en basisgruppe med omkring 15 børn.  Vores rum har forskellige funktioner, hvilket gør legen mere overskuelig for børnene.